Ο Φρεντ Μπουασονά, ο Γαλλοελβετός φωτογράφος

 Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. 


Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»

999999999999999
ΦΡΕΝΤ ΜΠΟΥΑΣΟΝΑΣ

Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι τουΦρεντ - μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. 


Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων...


ETOS+1911
ΕΤΟΣ 1911

MANABHS+XANIA+1911
ΧΑΝΙΑ ΠΛΑΝΟΔΙΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ ΕΤΟΣ 1911

PYLH+KAI+TO+NEVREIO+1911
ΧΑΝΙΑ ΠΥΛΗ ΝΕΩΡΕΙΩΝ ΕΤΟΣ 1911

XANIA+1911
ΧΑΝΙΑ ΕΤΟΣ 1911


Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. 


Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.

%25CE%2591%25CE%25B3.++%25CE%2594%25CE%25AD%25CE%25BA%25CE%25B1+-%25CE%25BF%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25AF%25CE%25B1++%25CE%2597%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25B7+1911
ΑΓΙΟΙ ΔΕΚΑ ΟΙΚΙΑ ΗΛΙΑΚΗ ΕΤΟΣ 1910

%25CE%2595%25CF%2583%25CF%2589%25CF%2584%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258C+%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25B9%25CF%2584%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%258D+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF+%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25B9%25CF%258C+%25CE%259B%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B9%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

%25CE%25B9+%25CE%25B1%25CE%25B4%25CE%25B5%25CE%25BB%25CF%2586%25CE%25BF%25CE%25AF+%25CE%259C%25CE%25AC%25CE%25BD%25CF%2584%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25B1+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF+%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25B9%25CF%258C+%25CE%259B%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B9%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

%25CE%2599%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25AC%25CF%2580%25CE%25B5%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25B1%252C+1911
ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ ΕΤΟΣ 1911


Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς.


Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου

%25CE%259B%25CE%25B9%25CE%25BC%25CE%25AC%25CE%25BD%25CE%25B9+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25BF%25CF%2585+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2582%252C+1911
ΛΙΜΑΝΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%259C%25CE%25BF%25CF%2585%25CF%2581%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25AD%25CF%2582++%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25AF%25CF%2584%25CE%25B9++%25CE%2592%25CE%25B5%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25B6%25CE%25AD%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%2585++1911
ΜΟΥΡΝΙΕΣ ΣΠΙΤΙ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%259C%25CF%258D%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%2582+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B7+%25CE%259C%25CE%25B1%25CF%2581%25CF%258E%25CE%25BD%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25B1+%25CE%25A3%25CE%25B7%25CF%2584%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25B1%25CF%2582+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2582+1911
ΜΥΛΟΣ ΜΑΡΩΝΙΑ ΕΤΟΣ 1911


%25CE%259F%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B3%25CE%25AD%25CE%25BD%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25B1+%25CE%259C%25CE%25AC%25CE%25BD%25CF%2584%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25B1+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF+%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25B9%25CF%258C+%25CE%259B%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B9%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΑΝΤΑΚΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΛΑΚΚΟΙ ΕΤΟΣ 1911


Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.


Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας - στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.

%25CE%259F%25CE%25BC%25CE%25B1%25CE%25BB%25CF%258C%25CF%2582%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
ΟΜΑΛΟΣ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%25A1%25CE%25AD%25CE%25B8%25CF%2585%25CE%25BC%25CE%25BD%25CE%25BF+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+%25CE%25B2%25CE%25B1%25CF%2581%25CE%25B5%25CE%25BB%25CE%25AC%25CE%25B4%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25BF1911
ΡΕΘΥΜΝΟ ΒΑΡΕΛΑΔΙΚΑ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%25A3%25CF%2586%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25B9%25CE%25AC%252C+1911
ΣΦΑΚΙΑ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%25A6%25CE%2599%25CE%25A1%25CE%259A%25CE%2591%25CE%25A3+1911
ΧΑΝΙΑ ΦΡΟΥΡΙΟ ΦΙΡΚΑΣ ΕΤΟΣ 1911

AGIOS+1910
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΕΤΟΣ 1911

Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.
Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.


Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την εθνογραφική μαρτυρία.
Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες....

0+0+%25CE%25A7%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25AC%252C+%25CE%2592%25CE%25B5%25CE%25BD%25CE%25B5%25CF%2584%25CF%2583%25CE%25B9%25CE%25AC%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25B7+%25CF%2580%25CF%258C%25CF%2581%25CF%2584%25CE%25B1%252C+1920

ΧΑΝΙΑ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΗ ΠΟΡΤΑ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2586%25CE%25B3%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%259D%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258C%25CE%25BB%25CE%25B1%25CE%25BF%25CF%2582%252C+1920
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25BF%252C+%25CE%25BA%25CF%2581%25CE%25AE%25CE%25BD%25CE%25B7+%25CE%259C%25CE%25BF%25CF%2581%25CE%25BF%25CE%25B6%25CE%25AF%25CE%25BD%25CE%25B9%252C+1920
ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΝΗ ΜΟΡΟΖΙΝΗ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25BF%252C+%25CE%25BB%25CE%25B5%25CF%2589%25CF%2586%25CF%258C%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%259A%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25BF%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25BF%25CF%258D%252C+1920+2
Λ. ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25BF%252C+%25CE%25BB%25CE%25B5%25CF%2589%25CF%2586%25CF%258C%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%259A%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25BF%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25BF%25CF%258D%252C+1920
ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΤΡΑΤΑ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7+-+%25CE%25A3%25CF%2580%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25B1%25CE%25BB%25CF%258C%25CE%25B3%25CE%25BA%25CE%25B1++1918
ΑΛΥΚΕΣ ΕΛΟΥΝΤΑ ΕΤΟΣ 1918

00+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25BC%25CE%25AC%25CE%25BD%25CE%25B9+%25CE%25A7%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25AF%25CF%2589%25CE%25BD%252C+1919
ΛΙΜΑΝΙ ΧΑΝΙΩΝ ΕΤΟΣ 1919

00+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+%25CF%2580%25CF%2581%25CE%25BF%25CE%25B1%25CF%258D%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25BF+%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25B9%25CF%2584%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%258D%252C+1919
ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΣΠΙΤΙΟΥ ΕΤΟΣ 1919

00+%25CE%25A7%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25AC%252C+%25CE%25A0%25CE%25BB%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25B1+%25CE%259C%25CE%25B1%25CF%2585%25CF%2581%25CE%25BF%25CE%25B2%25CE%25BF%25CF%2585%25CE%25BD%25CE%25AF%25CE%25BF%25CF%2585%252C+1920
ΧΑΝΙΑ ΠΛΑΤΕΙΑ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟΥ ΕΤΟΣ 1919


Λίγοι αγάπησαν την Ελλάδα όσο ο Φρεντ Μπουασονά. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού,όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες...». 


Και ο Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης, ο οποίος συνταξίδεψε με τον Μπουασονά στην Ελλάδα, είπε σε μια διάλεξη το 1931: «Στην Ελλάδα, όπου άλλοι δεν πήγαιναν παρά γυρεύοντας ερείπια, εμείς ανακαλύπταμε μια φύση και έναν λαό.Και από τότε το σχέδιό μας ήταν όχι μόνο να ασχοληθούμε με τη λαμπρότητα των αρχαίων μνημείων αλλά να ξαναζωντανέψουμε τα τοπία .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου