Πολύ πριν από τη σημερινή επέλαση της ηλεκτροκίνησης, δεκαετίες πριν καν ιδρυθεί η Tesla, η Σύρος παρήγαγε το θρυλικό Enfield 8000.
Ήταν η δεκαετία του 1970, τότε που το Enfield 8000 έδινε μια θαυμαστή απάντηση στην πετρελαϊκή κρίση του 1973. Κατασκευαζόταν στην πρωτεύουσα των κυκλάδων, στο νησί της Σύρου -και συγκεκριμένα στο Νεώριο- και ήταν το πνευματικό «τέκνο» του Έλληνα μεγιστάνα Γιάννη Γουλανδρή, που είχε τη βάση του στη Βρετανία.
Ο Γουλανδρής είχε ιδρύσει στη βρετανική νήσο Isle of Wight την Enfield Automotive, και ξεκίνησε τον καινοτομικό σχεδιασμό του ηλεκτρικού minicar 8000 από τη δεκαετία του 1960 - με αφορμή το διαγωνισμό που προκήρυξε το Συμβούλιο Ηλεκτρισμού του Ηνωμένου Βασιλείου για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Συνοδοιπόρος του, και υπεύθυνος για τα πρώτα σχέδια και την αεροδυναμική του μικρού αυτού ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ήταν ο επίσης Έλληνας Κωνσταντίνος Αδρακτάς - πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της Enfield Automotive.
'Ετσι γεννήθηκε το Enfield 8000. Αφού έλαβε όλες τις εγκρίσεις τύπου για την κατασκευή του στη Βρετανία, σύντομα θα ξεκινούσε η παραγωγή του στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τότε, όπως λέγεται, ο Ρόναλντ Ρίγκαν -Κυβερνήτης της Καλιφόρνιας εκείνο τον καιρό, πριν γίνει Πρόεδρος της χώρας- έστειλε ένα αεροπλάνο για να παραλάβει τρία Enfield 8000 από την Αγγλία, στο πλαίσιο της αμερικανικής νομοθετικής ρύθμισης Clean Air για τον περιορισμό των ρύπων.
Ωστόσο, το Enfield 8000 δεν έμελλε ποτέ να κατασκευαστεί στις ΗΠΑ. Συνολικά, εκείνον τον καιρό παρήχθησαν μόνο 120 αντίτυπά του, εκ των οποίων 65 χρησιμοποιήθηκαν από το Συμβούλιο Ηλεκτρισμού στη Βρετανία.
Εν συνεχεία, ο Γουλανδρής αποφάσισε να μεταφέρει την παραγωγή του αυτοκινήτου από το Isle of Wight σε ένα άλλο νησί, του Αιγαίου αυτή τη φορά. Ο Έλληνας επιχειρηματίας είχε αποκτήσει την ιδιοκτησία του παλιού Νεώριου της Σύρου, και έτσι μετέφερε εκεί τις υποδομές για την κατασκευή του Enfield 8000. Μάλιστα, προχώρησε και στη μετονομασία της εταιρείας του σε Enfield-Neorion.
Υπάρχουν πολλές απόψεις -αλλά και θεωρίες συνωμοσίας- για τους λόγους που ο Γουλανδρής μετέφερε την παραγωγή του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Ο Θάνος Λεμπέσης, γενικός διευθυντής της Enfield-Neorion, δήλωσε πως ο Γουλανδρής πίστευε ότι «η εταιρεία ήταν στην ιδιοκτησία Ελλήνων, το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε από Έλληνες, και συνεπώς θα έπρεπε και να κατασκευάζεται από Έλληνες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου