Η Ryanair, η αεροπορική εταιρία που κατέγραψε μέσα στο 2016 την μεγαλύτερη επιβατική κίνηση παγκοσμίως, είναι πλέον γνωστή σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.
Η τεράστια επιτυχία της οφείλεται, δίχως αμφιβολία, στους εξαιρετικά δελεαστικούς χαμηλούς ναύλους που προσφέρει στους πελάτες της.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς για την Ryanair ότι έχει συμβάλλει σε τεράστιο βαθμό στην «μετάλλαξη» σχεδόν όλων των full-service αεροπορικών εταιριών της Ευρώπης – ενώ επηρεασμένες έχουν αρχίσει πλέον να εμφανίζονται και εταιρίες των ΗΠΑ – οι οποίες με την σειρά τους προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα που εισήγαγε στην αεροπορική αγορά ο ιρλανδικός κολοσσός.
Ενώ όμως όλοι ξέρουν την Ryanair, λίγοι πιθανότατα γνωρίζουν τα παρακάτω ενδιαφέροντα στοιχεία για την ιρλανδική low-cost εταιρία:
- Ιδρύθηκε το 1984 με το όνομα Danren Enterprises αλλά σύντομα μετονομάστηκε σε Ryanair (όνομα που πήρε από τον Tony Ryan, Ιρλανδό επιχειρηματία και έναν εκ των ιδρυτών της εταιρίας) .
- Ξεκίνησε τις πτήσεις το 1985 με το δρομολόγιο Ουότερφορντ-Λονδίνο (Gatwick) χρησιμοποιώντας ένα ελικοφόρο turboprop αεροσκάφος Embraer 110 Bandeirante, χωρητικότητας 15 επιβατών.
- Χρωστάει πολλά στην Μάργκαρετ Θάτσερ, η οποία ήταν εκείνο το διάστημα πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου και στο πρόσωπο της οποίας η εταιρία βρήκε έναν ανέλπιστο σύμμαχο.
- Συγκεκριμένα, η Ryanair το 1986 πρόσθεσε το δρομολόγιο Δουβλίνο-Λονδίνο (Luton) προκειμένουν να κοντράρει ευθέως τις British Airways και Aer Lingus, οι οποίες μέχρι τότε είχαν δυοπώλιο. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την απορρύθμιση της αγοράς στην Ε.Ε., η οποία επέτρεπε τις διεθνείς πτήσεις μεταξύ δύο κρατών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ryanair έπρεπε να πάρει την έγκριση από την κυβέρνηση μίας εκ των δύο χωρών.
- Η ιρλανδική κυβέρνηση, προκειμένου να προστατέψει τα συμφέροντα της Aer Lingus, αρνήθηκε να της την παραχωρήσει, πράγμα που ωστόσο έκανε η κυβέρνηση Θάτσερ.
- Μέχρι το 1991 η εταιρία, αν και είχε αυξήσει αρκετά την επιβατική της κίνηση, οικονομικά έμπαινε μέσα. Τότε ανατέθηκε στον Μάικλ Ο’Λίρι, ο οποίος σημειωτέον σήμερα έιναι ο γενικός διευθυντής της Ryanair, η δύσκολη αποστολή να κάνει την εταιρία κερδοφόρα.
- Ο εκκεντρικός Μάικλ Ο’Λίρι, επηρεασμένος από το επιχειρηματικό μοντέλο της αμερικανικής low-cost Southwest Airlines, αποφάσισε πως η συνταγή για να γίνει η Ryanair επικερδής ήταν η υιοθέτηση των εξής στοιχείων: 1) κατάργηση της διακεκριμένης θέσης (business class), 2) πτήσεις με ελάχιστες παρεχόμενες υπηρεσίες, 3) ο στόλος να αποτελείται από τον ίδιο τύπο αεροσκάφους, 4) συντόμευση του χρόνου παραμονής των αεροσκαφών στο έδαφος και τέλος 5) χαμηλοί ναύλοι.
- Το 2000 έφτιαξε την πρώτη της ιστοσελίδα, η οποία ήταν δημιουργία μιας ομάδας φοιτητών από το πανεπιστήμιο Trinity του Δουβλίνου. Η Ryanair τότε δεν έδινε ιδιαίτερη βαρύτητα στην κράτηση θέσεων από το σάιτ, ωστόσο σταδιακά η online αγορά εισιτηρίων αυξήθηκε τόσο σημαντικά που μέσα σε ένα χρόνο αντιπροσώπευε τα 3/4 των συνολικών πωλήσεων.
- Το 2001 η Ryanair παρήγγειλε με πολύ ευνοϊκούς οικονομικούς όρους 155 Boeing 737-800. Η τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου και ο φόβος που προκλήθηκε από αυτήν είχαν μεγάλο αντίκτυπο στην αεροπορική βιομηχανία.
- Η επιβατική κίνηση των αεροπορικών εταιριών έπεσε σημαντικά και αυτό είχε ως συνέπεια οι τελευταίες να ακυρώσουν πολλές παραγγελίες αεροσκαφών που είχαν κάνει. Η Ryanair σε εκείνη την κρίσιμη περίοδο έδωσε ανάσα στην Boeing με την ογκωδέστατη παραγγελία της και πήρε για αντάλλαγμα ευνοϊκή τιμή.
- Έχει ουκ ολίγες φορές κατηγορηθεί και καταδικαστεί για χρήση παραπλανητικών, αμφιλεγόμενων αλλά και δυσφημιστικών -για άλλες ανταγωνίστριες εταιρίες- διαφημίσεων. Για παράδειγμα το 2001, όταν ξεκίνησε να πετάει προς Βέλγιο, η Ryanair σε μια διαφήμιση της χρησιμοποίησε το Manneken Pis, το γνωστό μπρούτζινο άγαλμα που απεικονίζει ένα μικρό παιδί να ουρεί και το οποίο αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σύμβολα της πόλης των Βρυξελλών για να χτυπήσει την ανταγωνίστρια Sabena.
- Στην διαφήμιση έγραφε χαρακτηριστικά ”Pissed off with Sabena’s fares? Low fares have arrived in Belgium!”, δηλαδή «Είστε τσαντισμένοι με τα ακριβά εισιτήρια της Sabena; Έφτασαν στο Βέλγιο οι χαμηλοί ναύλοι!».
- Η διαφήμιση της Ryanair, με το ομολογουμένως ευρηματικό λογοπαίγνιο, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Sabena η οποία κινήθηκε δικαστικά εναντίον της ιρλανδικής εταιρίας και προκάλεσε την καταδίκη της.
- Μια ακόμη τακτική που ακολουθεί η Ryanair προκειμένου να κοντράρει ευθέως ανταγωνίστριες εταιρίες είναι να χαμηλώνει πολύ τους ναύλους της σε δρομολόγια που εξυπηρετούν και οι δύο.
- Με αυτόν τον τρόπο οι ανταγωνίστριες εταιρίες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό και αναγκάζονται να αποσύρονται από την συγκεκριμένη γραμμή. Αυτό συνέβη στην περίπτωση της Easy Jet όταν μπήκε στη γραμμή Κόρκ-Λονδίνο αλλά και με την Wizz Air όταν ξεκίνησε το δρομολόγιο Βαρσοβία-Δουβλίνο.
- H Ryanair είναι συνιδιοκτήτρια των VivaAerobus και VivaColombia, αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους από το Μεξικό και την Κολομβία αντιστοίχως.
- πηγη
0 Comments:
Δημοσίευση σχολίου