Μετά από την πολύ πετυχημένη πρώτη εκδήλωση του TEDxSitia βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την φετινή εκδήλωση, με το γενικό τίτλο MINDSHIFT “upgrade your thinking, με 17 ομιλίες και 3 εργαστήρια και θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 22-10-2023 στις Εγκαταστάσεις του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, όπου στεγάζεται το Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας (Περιοχή Τρυπητός, 2ο km Σητείας - Παλαικάστρου).
Εξασφαλίστε έγκαιρα τη θέση σας λόγω περιορισμένης διαθεσιμότητας. Για περισσότερες πληροφορίες και ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ακολουθήστε τον σύνδεσμο στη σελίδα:
MindShift “Upgrade your Thinking”
«Σκέφτομαι, άρα υπάρχω», είναι η γνωστή φιλοσοφική διατύπωση του Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιος). Η σκέψη μας καθορίζει την ύπαρξή μας, τις επιλογές μας, τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε καταστάσεις, τον τρόπο που έχουμε δομήσει τη ζωή μας. Είναι η αφετηρία των πιο απλών πραγμάτων και των πιο πολύπλοκων φιλοσοφικών αναζητήσεων.
Αυτό που όλοι όμως επιδιώκουμε είναι η εξέλιξη της σκέψης μας! Της σκέψης αυτής που θα μας βοηθήσει να ανοίξουμε νέους ορίζοντες και να μη μείνουμε εγκλωβισμένοι στα τετριμμένα. Αυτής που θα μας καθοδηγήσει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο στην αντιμετώπιση και επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν σε διάφορους τομείς. «Άλλαξε τις σκέψεις σου και μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο» είχε πει ο Norman Vincent Peale.
Η μεταβολή και αναβάθμιση του τρόπου σκέψης μας είναι αυτή που θα μας εξελίξει ως ανθρώπους και θα επιφέρει αλλαγές σε όλους τους τομείς. Θα μας δώσει τα εφόδια να επισημάνουμε, να εξετάσουμε, να εμβαθύνουμε σε ζητήματα τεχνολογίας, επιχειρηματικότητας, εκπαίδευσης, ψυχολογίας, κοινωνίας και γενικά σε κάθε πτυχή της ζωής μας.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
Κυριακή, 22/10/2023
9:00 π.μ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Προσέλευση: 9:00-10:00
1η Ενότητα: 10:00-12:00
Βάρδας Γιάννης: «Η σκέψη υπάρχει και στα βουνά»
Αχιολά ‘Αννα : «Ταξίδι στον χρόνο για αναστοχασμό»
Ζαγκότης Νάσος: «Αναστοχασμοί σε 3 θεατρικές διασκευές του Ερωτόκριτου»
Daly Ross Martin: «Αναβαθμίστε την ακρόασή σας»
Καρπαδάκης Εμμανουήλ: «Παράδοση και ποιότητα, συναγωνιστές η ανταγωνιστές?»
1ο Διάλειμμα / 1ο Εργαστήριο: (Μαρία Στέλλα Ζεάκη: «Business Storytelling: Συμβουλές και Καλές πρακτικές »)
2η Ενότητα: 12:30-14:00 Βαρδάκης Κώστας: « «Οίνος ευφραίνει καρδίαν ανθρώπου»: πόσο αλκοόλ όμως;»
Παπαδάκης Παύλος: «Εξυπηρέτηση πελατών στον ξενοδοχειακό κλάδo»
Σκαναβή Κωνσταντίνα: «Περιβαλλοντική Αφύπνιση»
Δόκας Γιάννης: «Μια Ολιστική Προσέγγιση για Ανθεκτικότητα»
2ο Διάλειμμα / 2ο Εργαστήριο: (Γιάννης Δόκας: «Εργαλεία και μέθοδοι για τη σύλληψη και το σχεδιασμό ενός Συστήματος Υποστήριξης Αποφάσεων για την Πρόληψη και το Μετριασμό Καταστροφών»)
3η Ενότητα: 15:00-16:30 Φραγκιαδάκη Γλυκερία: «Επιστημονικά εγγράμματοι πολίτες: ποτέ δεν είναι νωρίς»
Σαμψωνίδης Δημήτρης: «Έχεις πολλαπλά ενδιαφέροντα; Μήπως είσαι Πολυμαθής;»
Κατσαρού Ελένη: «Τεχνητή νοημοσύνη και σκέψη, μάθηση και γνώση»
Παπαδουράκης Γιώργος: «Ηθική και Υπολογιστική Νοημοσύνη»
3ο Διάλειμμα / 3ο Εργαστήριο: (Νάσος Ζαγκότης «Από το άτομο στην ομάδα»)
4η Ενότητα: 17:00-18:30 Martanoemí Noriega: «Τέχνη: Μια πύλη για την ανθρώπινη σύνδεση »
Νάσκου Περράκη Παρούλα: «Παραβιάσεις δικαιωμάτων του ανθρώπου ενώπιον Επιτροπών του ΟΗΕ»
Μαρία Ρουσοχατζάκη: «Mindfulness – Mindshift – Movement – Meaning of life - Motivation»
Μαρία Στέλλα Ζεάκη: «Media Storytelling: Δυναμικές Δικτύωσης»
Παρουσιάστρια: Κατερίνα Καπαρού
Ακολουθεί Σύντομη Περιγραφή των Ομιλιών:
Η ΣΚΕΨΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ
Η σκέψη δεν έχει σύνορα. Δεν περιορίζεται μόνο στα σχολεία και στα πανεπιστήμια. Μπορεί να γίνει και χωρίς δασκάλους. Στις είκοσι του Μάι ανεβαίνω με τα πρόβατά μου στα όρη και κάνω μέχρι την ημέρα της Παναγίας, στις δεκαπέντε του Αυγούστου. Τις περισσότερες ημέρες είμαι μοναχός. Έχω όμως παρέα την λύρα μου, τα βιβλία μου και τα ποιήματά μου.
Τη σκέψη μου δεν την αφήνω ελεύθερη για ξεκούραση, παρά μόνο την νύκτα που με παίρνει ο ύπνος. Το επάγγελμά μου δεν είναι ότι καλύτερο, μα μου φαίνεται πως έχει μια ιερότητα από τη στιγμή που προσφέρει κάτι καλό στον άνθρωπο. Μόνο καλό. Όσο για τα ποιήματά μου έχουν και εκείνα τον ίδιο σκοπό. Δίνουν όλα ένα μήνυμα για τον νέο άνθρωπο. Τα κείμενα που έχω γράψει σε πεζό λόγο έχουν και εκείνα την ίδια σκέψη και τον ίδιο σκοπό. Για κανέναν άλλο λόγο. Όχι για να με πούνε συγγραφέα. Αλλίμονο! Μα για να βάλω μέσα στο χαρτί όλη τη ζωή και τις εργασίες των παλιών ανθρώπω.
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟ
Τον χειμώνα του 2022, ο Σύλλογος «Μεσαιωνικό Ρόδο» σχεδίασε ένα εκπαιδευτικό, βιωματικό εγχείρημα, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο Time Travel, εμπνευσμένο από το ποίημα «Το Θανατικό της Ρόδου» του Εμμανουήλ Γεωργίλλα, λόγιου και κληρικού από τη Ρόδο, του 15ου αιώνα. Ήταν η πρώτη φορά που αυτή η μέθοδος θα εφαρμοζόταν από μια ομάδα ανθρώπων της τοπικής κοινότητας και ένα Μεσαιωνικό ποίημα, σχετικό με την πανδημία του Μαύρου Θανάτου του Μεσαίωνα, φαινόταν καλή ιδέα για για να δημιουργήσει ερεθίσματα αναστοχασμού, σχετικά με την πρόσφατη κατάσταση του Covid-19. Στάλθηκε πρόσκληση σε δασκάλους σχολείων και εκπαιδευτές για να δηλώσουν συμμετοχή.
Οι συμμετέχοντες πήραν μέρος σε ένα παιχνίδι ρόλων, ντυμένοι με ρούχα εποχής και «ταξίδεψαν» στο έτος 1499, όταν η Ρόδος μαστιζόταν από το Θανατικό και ο πληθυσμός της είχε αποδεκατιστεί. Μέσα από αυτή την εμπειρία δημιουργήθηκαν προβληματισμοί για την πρόσφατη πανδημία του κορονοϊού, που κατέληξαν σε χρήσιμα συμπεράσματα.
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΣΕ 3 ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ
Ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου, το μνημειώδες αυτό ποιητικό έργο των 10012 στίχων προκειμένου να παρασταθεί πρέπει να περικοπεί και να προσαρμοστεί ώστε να μπορεί να λειτουργήσει θεατρικά. Ξεκινήσαμε την προσπάθεια αυτή το 2018, παρά τους αρχικούς μας δισταγμούς. Βασικός άξονας της διασκευής ήταν η συσχέτιση του Ερωτόκριτου με την ψυχή που οφείλει να ενωθεί με την αρετή (Αρετούσα) προκειμένου να ολοκληρωθεί.
Την επόμενη χρονιά κρίθηκε αναγκαίο, εξαιτίας αποχωρήσεων και αλλαγών στη στελέχωση του θιάσου, να προχωρήσουμε σε μια νέα διασκευή που επικεντρώθηκε στην αυτενέργεια και ψυχολογική ωρίμανση των ηρώων. Μετά τη μετάκληση της παράστασης στη Μπολόνια της Ιταλίας το Φεβρουάριο του 2023, έπρεπε να γίνει μια ακόμη γενναιότερη περικοπή του κειμένου που δεν άφηνε χώρο για ιδιαίτερες αναγνώσεις. Ωστόσο, κάθε ανησυχία είχε πια εξαφανιστεί. Ήταν μια ευκαιρία για όλους στο θίασο να αναστοχαστούμε τη σύνδεσή μας με το ποίημα και τους ανθρώπους που το απολαμβάνουν διαχρονικά.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΚΡΟΑΣΗ ΣΑΣ
Ζούμε σε έναν κόσμο γεμάτο μουσική όλων των ειδών, αλλά ελάχιστοι άνθρωποι την αφουγκράζονται πραγματικά. Η μουσική μας συνοδεύει στο σούπερ μάρκετ, στο αυτοκίνητο, στο εστιατόριο και σε αναρίθμητα άλλα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των σπιτιών μας, αλλά σχεδόν κανείς δεν την ακούει πραγματικά και οι περισσότεροι δεν «ξέρουν» τι να ακούσουν. Τι σημαίνει να «ξέρεις» τι να ακούσεις; Τι σημαίνει να ακούς; Πού μπορεί να σε οδηγήσει η μουσική και πώς μπορεί να αποκαλύψει και να αξιοποιήσει κανείς την τεράστια δύναμη που διαθέτει να εμπλουτίζει τη ζωή μας;
ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΕΣ 'Η ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ;
Ζούμε και παράγουμε σε έναν ευλογημένο τόπο που η έννοια της παράδοσης χαρακτηρίζει την πλειονότητα των καλλιεργειών και των προϊόντων μας, όπως επίσης την διατροφική μας κουλτούρα και την ίδια την καθημερινότητά μας. Ιδιαίτερα για το ποιοτικά εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο Κρήτη (Kriti), πιστεύουμε ότι είναι αποτελεσματική ακόμα και σήμερα η εφαρμογή παραδοσιακών μοντέλων και πρακτικών παραγωγής και διαχείρισής του ή θα πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που προσεγγίζουμε το προιόν και την ποιότητά του;
Workshop 1: "Business Storytelling: Συμβουλές και Καλές πρακτικές"
Στο workshop αυτό οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν μέσα από ασκήσεις και παραδείγματα, τα κομβικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της δημιουργικής Επικοινωνίας και marketing μίας επιχείρησης.
«ΟΙΝΟΣ ΕΥΦΡΑΙΝΕΙ ΚΑΡΔΙΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΥ»: ΠΟΣΟ ΑΛΚΟΟΛ ΟΜΩΣ;
Τα τελευταία χρόνια οι περισσότερες μελέτες για τη σχέση αλκοόλ και καρδιοπαθειών καταλήγουν στο κοινό συμπέρασμα ότι η μικρή έως μέτρια κατανάλωση αλκοόλ έχει ως συνέπεια τη μείωση της εμφάνισης καρδιοπαθειών καθώς επίσης και την ελάττωση της καρδιαγγειακής θνητότητας. Το κρασί ειδικότερα προσφέρει επιπλέον όφελος το οποίο αποδίδεται στις αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις και αντιθρομβωτικές ιδιότητες των υπολοίπων συστατικών (κυρίως των πολυφαινυλών που βρίσκονται άφθονες στο κόκκινο κρασί).
Οι ίδιες όμως μελέτες υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων αλκοόλ όχι μόνο δεν προστατεύει από καρδιαγγειακά νοσήματα αλλά αντίθετα είναι καρδιοτοξική. Επομένως, η μεγάλη ποσότητα κατανάλωσης αλκοόλ αυξάνει κυρίως τον κίνδυνο εμφάνισης αρρυθμιών.
ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟ ΚΛΑΔΟ
H ομιλία αποτελεί μια εξερεύνηση της αρτιότητας στην εξυπηρέτηση πελατών στον ξενοδοχειακό κλάδο. Εστιάζοντας στην προσωπική επαφή, τις επικοινωνιακές δεξιότητες και την προσαρμογή σε διάφορες ανάγκες, η ομιλία παρέχει πολύτιμες γνώσεις για τη δημιουργία μιας ξεχωριστής εμπειρίας πελατών.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ
Για να ενισχυθεί η περιβαλλοντική συνείδηση και να μετατραπούν οι μελλοντικές γενιές σε περιβαλλοντικούς πρεσβευτές, η περιβαλλοντική επικοινωνία θα πρέπει να ενδυναμώσει τους πολίτες όλων των ηλικιών, με εξελιγμένες πρακτικές που οδηγούν στην αλλαγή συμπεριφοράς. Η πρακτική εμπειρία και η εκπαίδευση περιβαλλοντικής συμμετοχής σε συνθήκες πραγματικού χρόνου έχουν εξέχουσα σημασία. Μια εξαιρετική μελέτη που αναφέρεται στην προώθηση της υπεύθυνης περιβαλλοντικής συμπεριφοράς είναι αυτή του διεθνώς πολυβραβευμένου Skyros Project.
Το project αυτό γεννήθηκε από τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Αιγαίου, του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και του Λιμενικού Ταμείου Σκύρου με στόχο την ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον και την ανάπτυξη μιας οικολογικής κοινότητας στο λιμάνι Λιναριάς της Σκύρου. Περιλαμβάνει δραστηριότητες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης/αειφορίας για παιδιά, κατοίκους, επισκέπτες και επιβάτες σκαφών. Το ζητούμενο είναι να αναγνωρίσουν όλοι ότι η προστασία του περιβάλλοντος και η συμβίωση με τη φύση είναι τρόπος ζωής και όχι μόδα. Είναι γνωστό ότι οι μόδες έχουν χρόνο λήξης ενώ η ουσία διαρκεί μια ζωή.
ΜΙΑ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΓΙΑ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
Μια φυσική ή ανθρωπογενής καταστροφή μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από δευτερεύοντα καταστροφικά γεγονότα ή αστοχίες. Αυτές οι καταστάσεις ονομάζονται διαδικασίες αλυσιδωτών καταστροφικών γεγονότων. Η κατανόηση της φύσης των αλληλεπιδράσεων και των μηχανισμών αυτών των συμβάντων στο χώρο και στο χρόνο και των πιθανών επιπτώσεών τους είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική ετοιμότητα και την ανθεκτικότητα των κοινοτήτων.
Οι υφιστάμενες προσπάθειες για την καταστολή και πρόληψη όμως περιορίζονται κατά κανόνα μόνο στη μελέτη και ανάλυση των αρχικών περιστατικών. Στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, πιστεύουμε ότι απαιτείται μια διαφορετική - ολιστική -προσέγγιση για την αποτελεσματική καταστολή και πρόληψη τέτοιων αλυσιδωτών γεγονότων. Σε αυτή την ομιλία, θα παρουσιαστεί ένα καινοτόμο, και πρόσφατα αναπτυγμένο κοινωνικοτεχνικό σύστημα που σχεδιάστηκε με βάση την ανάγκη για ολιστική προσέγγιση
Workshop 2 :
"Εργαλεία και μέθοδοι για τη σύλληψη και τον σχεδιασμό ενός Συστήματος Υποστήριξης Αποφάσεων για την Πρόληψη και τον Μετριασμό Καταστροφών".
Στο εργαστήριο αυτό οι συμμετέχοντες θα ορίσουν τις ανάγκες και τις προδιαγραφές και στην ουσία θα σχεδιάσουν ένα καινοτόμο κοινωνικό-τεχνικό σύστημα που σκοπό θα έχει την υποστήριξη αποφάσεων για την πρόληψη και καταστολή φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών στην περιοχή ενδιαφέροντός τους.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΕΓΓΡΑΜΑΤΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ: ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΩΡΙΣ
Κατά την πρόσφατη παρουσίαση του Πλαισίου για τις Φυσικές Επιστήμες OECDPISA 2025, τονίστηκε ότι η αντιμετώπιση των πολύπλοκων παγκόσμιων προκλήσεων απαιτεί πολίτες με επιστημονική παιδεία, οι οποίοι είναι σε θέση να σκέφτονται όπως οι επιστήμονες, να θέτουν καλές ερωτήσεις, να αξιολογούν κριτικά τα στοιχεία, να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να αισθάνονται σίγουροι και ικανοί στις φυσικές επιστήμες.
Οι ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες της πανδημίας και των παράλληλων κρίσεων, όπως η κλιματική αλλαγή και η οικολογική κρίση, αναδεικνύουν τη σημασία της συγκρότησης εννοιών των φυσικών επιστημών, της ανάπτυξης επιστημονικών δεξιοτήτων και της σύνδεσης της επιστήμης με την καθημερινή ζωή και τα προβλήματα του πραγματικού κόσμου για ένα βιώσιμο μέλλον. Ο επιστημονικός γραμματισμός και η επιστημονική σκέψη μπορούν και πρέπει να ξεκινούν από νωρίς στη ζωή. Ο επιστημονικός γραμματισμός αποτελεί δικαίωμα όλων των μικρών μαθητών όχι για να γίνουν ενεργοί μελλοντικοί πολίτες αλλά, για να είναι σημερινοί επιστημονικά εγγράμματοι πολίτες σε κοινωνίες που συμπεριλαμβάνουν παιδιά.
Ωστόσο, η Ελλάδα έχει βυθιστεί στην τελευταία παγκόσμια κατάταξη όσον αφορά την ικανότητα των μαθητών στις φυσικές επιστήμες με βάση τα στοιχεία που αποκαλύπτονται από το Πρόγραμμα για τη Διεθνή Αξιολόγηση των Μαθητών (PISA). Τι μας έχει ξεφύγει και τι μπορούμε να κάνουμε;
ΕΧΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ; ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΙ ΠΟΛΥΜΑΘΗΣ;
Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις; Λοιπόν, αν δεν είσαι σίγουρος ότι θέλεις να κάνεις μόνο ένα πράγμα για το υπόλοιπο της ζωής σου, δεν είσαι ο μόνος. Ο Δημήτρης Σαμψωνίδης θα παρουσιάσει μια αλλαγή νοοτροπίας σε σχέση με το να ακολουθήσεις διαφορετικές επαγγελματικές διαδρομές στη ζωή. Στην ομιλία του, καλύπτει την έννοια της Πολυμάθειας και παρουσιάζει υποδειγματικές σύγχρονες προσωπικότητες με «πολυμαθική» πορεία Σταδιοδρομίας.
ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ, ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ
Η ομιλία θα επικεντρωθεί στο καίριο κατά τη γνώμη μου ερώτημα: κατά πόσον οι μηχανές με την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) και τη Μηχανική Μάθηση μπορούν να μας βοηθήσουν να σκεφτούμε βαθύτερα, δημιουργικότερα και πιο κριτικά. Να αναβαθμίσουν δηλαδή τη σκέψη μας και κατ’ επέκταση -στο χώρο της εκπαίδευσης που με ενδιαφέρει άμεσα και με τον οποίο ασχολούμαι- τη γνώση και τη μάθηση. Πιο συγκεκριμένα, θα με απασχολήσουν τρία βασικά ερωτήματα:
α) μπορεί και πώς η ΤΝ να εξυπηρετήσει, να αναβαθμίσει να δημιουργήσει νέες προοπτικές για την επιστημονική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες, συγκεκριμένα για την εκπαιδευτική έρευνα;
β) μπορεί και πώς η ΤΝ να αξιοποιηθεί στην εκπαίδευση ώστε να συμβάλει στην καλλιέργεια της δημιουργικής και κριτικής σκέψης εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων;
γ) πώς μπορούμε να αποκτήσουμε ως πολίτες βαθιά επίγνωση της λειτουργίας της ΤΝ και των εργαλείων της, των τρόπων που επηρεάζει την καθημερινή μας ζωή και τη σκέψη μας;
ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
Η επιστήμη και η τεχνολογία αποτελούν πολύ σημαντικές παραμέτρους στην κοινωνική εξέλιξη. Στην αρχή θα εξεταστεί η ιστορική εξέλιξη της τεχνολογίας και οι συνέπειές της και στη συνέχεια η αντίληψη του Σωκράτη και του Αριστοτέλη για τη μηχανική και την ηθική. Θα εξηγηθεί ο ορισμός της Νοημοσύνης και θα αποσαφηνισθούν οι όροι "Τεχνητή και Υπολογιστική Νοημοσύνη". Στις μέρες μας τα αυτόνομα υπολογιστικά συστήματα είναι ήδη σε θέση να λαμβάνουν μόνα τους αποφάσεις και να διεκδικούν τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Οι ηθικές επιπτώσεις αυτής της ραγδαίας εξέλιξης διερευνώνται διεξοδικά στον κοινωνικό, εργασιακό και θρησκευτικό τομέα. Θα αναλυθούν οι ανησυχίες των επιστημόνων, καθώς και προτάσεις για μελλοντικές δράσεις. Σε αντίθεση με το παρελθόν, τα ηθικά διλήμματα που αναδύονται, σχετικά με την υπολογιστική νοημοσύνη και την υπερ-νοημοσύνη του μέλλοντος αποκτούν μεγάλη σημασία.
Το γεγονός αυτό καθιστά αναγκαία τη θέσπιση κανονιστικών κανόνων ηθικής φύσης που θα ρυθμίζουν τη συνύπαρξη ανθρώπων και μηχανών. Η ανθρωπότητα θα πρέπει να προσαρμόσει ανάλογα τις αξίες της, να αλλάξει και να ενισχύσει την ηθική της συμπεριφορά και να επανεξετάσει τη συμβολή αυτών των ευφυών συστημάτων στην κοινωνία.
Workshop 3: "ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ"
Οι περισσότερες από τις ανθρώπινες επιδιώξεις μπορούν μόνο να επιτευχθούν στα πλαίσια μιας μικρής ή μεγάλης ομάδας. Το άτομο μπορεί να εξελίσσεται, να αναπτύσσεται και να ευημερεί μόνο όταν αυτό συμβαίνει μαζί με άλλα άτομα. Μια θεατρική παράσταση είναι κατεξοχήν αποτέλεσμα συνέργειας και η επιτυχία ή αποτυχία της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη δυναμική της ομάδας που συμβάλλει στη δημιουργία της.
Θα εκπαιδευτούμε σε τεχνικές που χρησιμοποιούνται χρόνια στο θέατρο προκειμένου διαφορετικοί άνθρωποι να γνωριστούν μεταξύ τους και να συνδεθούν, αναπτύσσοντας εμπιστοσύνη και βελτιώνοντας την επικοινωνία μεταξύ τους και την ικανότητα για επαφή και συνεργασία.
ΤΕΧΝΗ: ΜΙΑ ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΣΥΝΔΕΣΗ
Καταλαβαίνουμε ότι η δημιουργία τέχνης έχει τις ρίζες της στα εσωτερικά συναισθήματα, τις σκέψεις και τις εμπειρίες του καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια αντίληψη που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της ρομαντικής περιόδου στα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα. Τι ήταν η τέχνη πριν από εκείνη τη στιγμή; Για πολλούς αρχαίους πολιτισμούς ήταν πρωτίστως ένα μέσο, ένα εργαλείο για τη σύνδεση με το θείο. Γλυπτά, έργα τέχνης και διάφορες δημιουργικές εκφράσεις χρησιμοποιούνταν σε τελετές και τελετουργίες, παρουσιάζονταν ως προσφορές σε θεούς και θεές.
Τι συμβαίνει όταν μετατοπίζετε το επίκεντρο από την αυτοέκφραση του καλλιτέχνη και επιστρέφετε στην ιδέα της τέχνης ως μέσου; Τι συμβαίνει όταν η τέχνη χρησιμεύει ως μέσο για αυθεντική και ουσιαστική αλληλεπίδραση; Η επιδίωξη της καλλιτεχνικής έκφρασης μετατοπίζεται από τον κύριο στόχο σε πρόσχημα για τη σύνδεση με την κοινή ανθρωπότητα που μας ενώνει όλους. Σε έναν κόσμο που συχνά εξυμνεί τους χαρισματικούς ομιλητές, οι μετασχηματιστικές δυνατότητες της γνήσιας, ερευνητικής ακρόασης παραβλέπονται.
ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΕΝΩΠΙΟΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΤΟΥ ΟΗΕ
Μετά την Οικουμενική Διακήρυξη Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το πρώτο παγκόσμιο κείμενο προστασίας του ατόμου στον κόσμο, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθέτησε εννέα Διεθνείς Συμβάσεις προστασίας δικαιωμάτων του ανθρώπου σε ειδικά θέματα, όπως η απαγόρευση φυλετικών διακρίσεων, τα Σύμφωνα για Ατομικά, Πολιτικά, Οικονομικά, Kοινωνικά και Πολιτιστικά δικαιώματα, η εξάλειψη διακρίσεων κατά Γυναικών, η απαγόρευση Βασανιστηρίων, τα δικαιώματα του Παιδιού, τα δικαιώματα των ΑμεΑ, των Μεταναστών και των αναγκαστικά Εξαφανισθέντων.
Οι Συμβάσεις προβλέπουν, η κάθε μια, ένα όργανο έλεγχου, μια Επιτροπή, η οποία ερμηνεύει τις διατάξεις, αξιολογεί τα κράτη και το σημαντικότερο, εξετάζει προσφυγές κατά του κράτους όταν τα δικαιώματα παραβιάζονται. Τις υποθέσεις που μέχρι σήμερα εξέτασαν οι Επιτροπές και τη γνώμη τους σε παραβιάσεις δικαιωμάτων του ανθρώπου θα παρουσιάσουμε προς ενημέρωση του κοινού.
MINDFULNESS-MINDSHIFT-MOVEMENT-MEANING OF LIFE-MOTIVATION
Upgrade your thinking σημαίνει αναβάθμισε το μυαλό σου, τη Νόηση σου, δηλαδή: διεύρυνε, αλλά και εκβάθυνε τη Νόησή σου (expand+deepen=upgrade). Μάθε να βλέπεις και να διευρύνεις το όλο (Gestalt) μίας κατάστασης και παράλληλα Συγκεντρώσου στη Σκέψη που είναι ωφέλιμη, χρήσιμη, αποτελεσματική για εσένα στο «εδώ και τώρα» που βρίσκεσαι. Μάθε όταν αποφασίζεις να κάνεις shift (αλλαγή πλεύσης), να το κάνεις όχι με τυχαιότητα, αλλά με Νόημα (Meaningoflife), με βαρύτητα γνώσης και απόφασης.
Η παρόρμηση ωστόσο, που μπορεί ενίοτε να έχεις, δεν καταργείται, αλλά «δρομολογείται» και αυτή στην υπηρεσία του Νοήματος. Δεν είναι δηλαδή η παρόρμηση μια σαχλαμάρα, μία απερισκεψία, αλλά μπορεί κι εκείνη να υπηρετήσει τη Σκέψη, τη Νόηση, την Επίγνωση, έτσι ώστε όποια αλλαγή υπάρξει να μην στερείται Νοήματος τελικά. MindshiftneedsMindfulness, δηλαδή η αλλαγή χρειάζεται επίγνωση. Επίγνωση, δηλαδή, «Γνώθι σ’ αυτόν» και «Γηράσκω αεί διδασκόμενος».
Είναι μία διαρκής διαδικασία, γιατί η ζωή είναι σειρά από αλλαγές και προκλήσεις που απαιτούν μια σειρά από προσαρμογές. Υπογραμμίζεται λοιπόν η ανάγκη για Mindshift, με Επίγνωση του ποιος είμαι, πού είμαι, πού θέλω να πάω. Η αλλαγή και η προσαρμογή πρέπει να στηρίζονται σε σταθερό αξιακό σύστημα, που λειτουργεί ως άγκυρα, όχι ακινησίας, αλλά ασφάλειας. Μέσα από την πορεία αλλαγών και προσαρμογών, καθορίζεται η Σχέση με τον εαυτό μας και η Σχέση με τους άλλους. Το «εμείς» είναι ο Στόχος.
Η Συμμετοχή είναι το ζητούμενο. Η διαδικασία της ζωής μας είναι διαλεκτική, κινείται. Και απαιτεί έναν πυρήνα αξιών. Mind-Movement (even crawling)-Meaning-Motivation. Νόηση-Κίνηση (ακόμα και μπουσουλώντας)-Νόημα-Κίνητρο.
MEDIA STORYTELLING: ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ
Γιατί λέμε ιστορίες; Γιατί κάνουμε αναρτήσεις; Τι κοινό έχουν οι αναρτήσεις μας με το παραμυθιακό μοτίβο της κοπέλας που μοιράζεται το ψωμί της με τους φτωχούς; Πόσο έχουν αλλάξει οι ιστορίες από τη βεγγέρα στις ιστορίες της οθόνης μας; Πριν πολλά χρόνια, σκέφτηκα το ενδεχόμενο να διαγράψω το προφίλ μου στα social media, όμως προβληματίστηκα έντονα για τους λόγους. Τι ήταν εκείνο που με οδηγούσε να “αυτοεξοριστώ” από την ψηφιακή πολιτεία;
Αποφάσισα να παραμείνω στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να μελετήσω πώς επηρεάζουν την καθημερινότητα και τις σχέσεις των ανθρώπων. Παρατήρησα πως οι δυναμικές της δικτύωσης περιστρέφονται γύρω από τις ιστορίες. Από την αυγή του homo narrans, του ανθρώπου που (πάντα έχει την ανάγκη να) αφηγείται, μέχρι σήμερα, τα μοτίβα της αφηγηματικής τέχνης παραμένουν εξίσου γοητευτικά, πολύτιμα, άλλοτε επικίνδυνα.
Σύμφωνα με μία λαϊκή παροιμία: "αυτός που λέει ιστορίες, κρατά τον κόσμο στο χέρι του". Στη συγκεκριμένη ομιλία, δε θα πούμε ιστορίες. Θα πούμε ιστορίες πίσω από τις ιστορίες και πώς μπορούμε να τις αξιοποιούμε για να αλλάζουμε τον τρόπο σκέψης μας. Ίσως και τον κόσμο γύρω μας!!
0 Comments:
Δημοσίευση σχολίου