Οδοντωτός: Οι κατολισθήσεις αριθμούν 5 και συνεχίζουμε;

Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Οδοντωτός: Οι κατολισθήσεις αριθμούν 5 και συνεχίζουμε;» κατέθεσαν είκοσι τέσσερεις (24) βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με κοινή πρωτοβουλία του βουλευτή Ηρακλείου – τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών Χάρη Μαμουλάκη και του βουλευτή Αχαΐας – τομεάρχη Υγείας Ανδρέα Παναγιωτόπουλου.


Η ερώτηση έγινε με αφορμή τον πρόσφατο εγκλωβισμό, στις 26 Φεβρουαρίου 2024, ενενήντα (90) επιβαινόντων στον συρμό του Οδοντωτού μετά από κατολισθήσεις, οι οποίες δεν αποτελούν πρωτόγνωρο φαινόμενο. Υπενθυμίζεται, μάλιστα, στην ερώτηση ότι το θέμα είχε ήδη θιχτεί με κοινοβουλευτική παρέμβαση τον Νοέμβριο του 2023, καταδεικνύοντας την ανάγκη να υπάρξει ένας πιο μακρόπνοος σχεδιασμός για έργα, τα οποία θα εξαλείψουν το φαινόμενο αυτή η μοναδική και ιστορική σιδηροδρομική γραμμή να σταματά συχνά τη λειτουργία της.



Στο πλαίσιο της ερώτησης τίθενται όλα τα σημαντικά ζητήματα με αναφορά τόσο στη ιδιαίτερη γεωμορφολογία της περιοχής όσο και σε μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών για το θέμα και καλείται η κυβέρνηση να μην «κλείνει τ’ αυτιά της και τα μάτια της» μπροστά σε τέτοια φαινόμενα που άπτονται πρωτίστως της ασφάλειας των πολιτών, της βιώσιμης ανάπτυξης της περιοχής και της διατήρησης της σύγχρονης πολιτιστικής μας κληρονομιάς.



 Θέμα: «Οδοντωτός: Οι κατολισθήσεις αριθμούν 5 και συνεχίζουμε;»

Η σιδηροδρομική γραμμή του Οδοντωτού είναι η ορεινότερη της Ελλάδας με εύρος γραμμής μόλις 75 εκατοστά. Το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι οδοντωτό στα σημεία που λόγω της μορφολογίας του εδάφους υπάρχουν μεγάλες κλίσεις παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα στην αμαξοστοιχία να σκαρφαλώνει στο υψό-μετρο των 750 μέτρων.


 Η διαδρομή μήκους 22 χιλ. και διάρκειας περίπου μίας ώρας ξεκινάει από το Δια-κοπτό, ο Οδοντωτός διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού, περνά από το χωριό Ζαχλωρού και καταλήγει στα Καλάβρυτα. Η γεωλογική μορφολογία της περιοχής από την οποία διέρχεται το τρένο παρουσιάζει ιδιαιτερότητες που θα πρέπει να εξετάζονται προκειμένου σε προληπτικό επίπεδο η μεταφορά των επιβα-τών να συντελείται με όρους ασφάλειας.


Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ήδη με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις από το Νοέμβριο του 2023 επισήμανε την ανα-γκαιότητα ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού και τη λήψη άμεσων δράσεων που να μη θέτουν σε κίνδυνο εν γένει τη λειτουργεία του Οδοντωτού αλλά και την ασφάλεια των επιβαινόντων. Σημειώνεται ότι τότε οι κατολισθήσεις που είχαν ως αποτέλεσμα τη διακοπή λειτουργίας της σιδηροδρομικής διαδρομής του Ο-δοντωτού αριθμούσαν σε τέσσερεις. Στο με Α.Π. 9067278/29.11.2023 απαντητικό έγγραφο του ΟΣΕ Α.Ε. υπάρχουν οι παραδοχές της ιδιαίτερης γεωλογικής μορφολογίας που σε συνδυασμό με τις καταστροφικές πυρκαγιές και τα επίπεδα βροχόπτωσης οδηγούν σε μεγάλης έκτασης κατολισθήσεις καθώς και εδαφικού υλικού στην περιοχή της γραμμής. Παράλληλα, αναφέρεται η ανάθεση μελέτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών για τη διερεύνηση, μεταξύ άλλων, των επισφαλών σημείων της σιδηροδρομικής γραμμής, τον εντοπισμό των αιτιών και την πρόταση λύσεων. Τέλος, βεβαιώνεται ότι η εν λόγω μελέτη συνδυαστικά με την υπό εκπόνηση έκθεση του Πανεπιστημίου Πατρών με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας πως θα αποτελέσουν βάση για εύρεση οριστικών λύσεων.


Μετά την πάροδο τριών μηνών ήρθε η πέμπτη κατολίσθηση στο Βουραϊκό με αποτέλεσμα τον εγκλω-βισμό 90 επιβατών του Οδοντωτού. Πιο συγκεκριμένα, το τρένο σταμάτησε κοντά στη θέση Νιάματα με κατολισθήσεις, ευτυχώς, πίσω και εμπρός της γραμμής. Η ΝΔ οφείλει να μη κλείνει τα αυτιά της όταν ο κώδωνας του κινδύνου ηχεί. Επιπλέον, γεννώνται εύλογα ερωτηματικά ως προς το πως σχεδιάζεται και από ποιους εμπλεκόμενους φορείς λαμβάνεται η απόφαση ότι η καθημερινή διαδρομή του Οδοντωτού θα πραγματοποιείται με ασφάλεια.


Με δεδομένα τα παραπάνω τη διαπιστωμένη υψηλή συχνότητα κατολισθήσεων στην περιοχή και σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα σχεδιασμού ενεργειών αλλά και τήρησης όρων ασφαλούς μετακίνησης των επιβατών του Οδοντωτού ερωτώνται οι αρμόδιοι κύριοι Υπουργοί:


1. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί το διάστημα που προηγήθηκε προκειμένου για την ασφαλή με-τακίνηση των επιβατών του Οδοντωτού;


2. Έχουν ληφθεί μέτρα και έχουν γίνει αντίστοιχα εργασίες για την αποφυγή του κινδύνου κατολι-σθήσεων αλλά και πλημμυρικών φαινομένων στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο Οδοντω-τός;


3. Ποια στοιχεία λαμβάνονται υπόψη, ποιοι είναι οι εμπλεκόμενοι φορείς και ποιος αποφασίζει την πραγματοποίηση της διαδρομής του Οδοντωτού σε καθημερινή βάση και ανά δρομολόγιο;


4. Έχετε παραλάβει τη μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πατρών;


5. Ποια μέτρα προτείνονται στη σχετική μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών;


Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γεώργιος

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος

Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)

Κεδίκογλου Συμεών

Κόκκαλης Βασίλειος

Κοντοτόλη Μαρίνα

Λινού Αθηνά

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Παππάς Πέτρος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Σαρακιώτης Ιωάννης

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος



ΚΡΗΤΗ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΑ kritipoliskaixoria

Η Κρήτη στο ίντερνετ με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, πολιτιστικά, λαογραφικά νέα και ιστορικά στοιχεία, Αφιερώματα αε πόλεις και χωριά της Κρήτης, αρχαιολογικούς χώρους, θρησκευτικά μνημεία, και Ανθρώπους

0 Comments:

Δημοσίευση σχολίου

.........