Ξεχωριστή θέση στη γυναικεία ενδυματολογία κατέχουν τα κοσμήματα της κεφαλής και το χτένισμα που η παρουσία τους, εκτός από διακοσμητική, ήταν προστατευτική από κακό και βασκανίες.
Η Κρητικοπούλα, εκτός από το ντύσιμο, πρόσεχε πολύ το χτένισμα και την κεφαλοδεσά της. Οι νέες είχαν απλωμένα τα μαλλιά στην πλάτη ελεύθερα για τις γιορτινές μέρες ή σε μακριές πλεξούδες για καθημερινές και σκόλες. Στριμμένες πλεξούδες όπως οι Βυζαντινές, ενώ αργότερα πλεγμένες όπως και σήμερα. Τις γύριζαν όμως και στεφάνι στην κεφαλή. Συναγωνίζονταν ποια θα έχει τις μακρύτερες και τις παχύτερες πλεξούδες.
Γι’αυτό και περιποιούνταν τα μαλλιά τους, τα έλουζαν με αλουσά, τα άλειφαν με δαφνόλαδο και με βότανα και πιθανόν να έλεγαν και γηθειές. Χώριζαν τα μαλλιά στη μέση (ντρέτη χωρίστρα), αργότερα επινόησαν τη στραβή χωρίστρα. Επί Βενετοκρατίας οι νέες αστές έκοβαν μαλλιά γύρω από το μέτωπο και τα κατσάρωναν.
Τα «είχαν δακτυλιδωμένα» και τα έστρωναν συμμετρικά στο μέτωπο. Μα και κρεμαστά τα άφηναν στο μέτωπο τα κατσαρά τους. Επί Βενετοκρατίας έκοβαν στο μέτωπο πάνω, κυρίως οι ανύπαντρες, το φλόκο, μια μόνο μπούκλα κρεμαστή.
Πάνω στο φλόκο, έβαζαν ένα μικρό κόσμημα με πολύτιμο λίθο, που κι αυτός ονομάστηκε φλόκος, όπου τον φορούσαν μόνο του πάνω στο μέτωπο, στηριγμένο σ’ένα ελαφρό διάδημα ή μια λεπτή αλυσίδα, όταν πέρασε η μόδα του κομμένου βοστρύχου. Έκοβαν όμως και μαλλιά και τα άφηναν να κρέμονται από τους κροτάφους, όπως έκαναν και οι Βυζαντινές και οι Βενετσιάνες.
Όσες «επλεξουδιάζονταν», έπλεκαν τις πλεξούδες παρεμβάλλοντας κορδέλες ή γαϊτάνι μεταξωτό ή χρυσό, στο οποίο οι ευπορότερες περνούσαν σπυριά μαργαριτάρια ή χρυσά νομίσματα, ενώ κάποιες άλλες έβαζαν χαντρίτσες χρωματιστές (κυρίες μπλε για το μάτι) η χοχλίδια της θάλασσας «για να πληθύνουν τα μαλλιά ωσάν τον άμμο τσης θάλασσας».
Σήμερα τα μαργαριτάρια και τα χρυσά γαϊτάνια χάθηκαν και είναι ευνόητο ότι για το χτένισμα είχαν χτένια, που κι αυτά θα συμβαδίζανε με την οικονομική αντοχή. Των πλουσίων τα χτένια θα ήταν από πολύτιμα υλικά, όπως άλλωστε και των Βυζαντινών αρχοντισσών.
0 Comments:
Δημοσίευση σχολίου