Οι γνήσιοι Κρητικοί συγκαταλέγονται στους ψηλότερους κατοίκους της Ευρώπης, πράγμα που μπορεί κανείς να διαπιστώσει στις απομονωμένες περιοχές των βουνών, όπου ο πληθυσμός έχει παραμείνει αμιγής. Οι Κρητικοί είναι περήφανοι και ανεξάρτητοι άνθρωποι ενώ η μακρά ιστορία και οι αγώνες τους εναντίον των κατακτητών καθρεφτίζονται στη συμπεριφορά τους σήμερα.
Υπάρχουν αρκετά παραδοσιακά έθιμα που διατηρούνται ζωντανά σήμερα στα χωριά της Κρήτης, ειδικά στα πιο απομονωμένα. Ανάμεσά τους είναι ο Κρητικός γάμος και η Κρητική βάφτιση. Πρόκειται για ξεχωριστές εκδηλώσεις που μπορεί να διαρκέσουν αρκετές μέρες, ώστε να εκδηλωθεί πλήρως η χαρά των φίλων και των συγγενών. Στη δυτική πλευρά της Κρήτης χαρακτηριστικό των εκδηλώσεων αυτών είναι τα ριζίτικα τραγούδια, τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους πολύ παλιά και μερικά απ? αυτά έχουν βυζαντινή καταγωγή. Ο χορός, το φαγοπότι και οι πυροβολισμοί στον αέρα είναι κι αυτά μέρος των εορταστικών εκδηλώσεων.
Το μάζεμα των σταφυλιών και η παραγωγή κρασιού και τσικουδιάς είναι ευχάριστες ομαδικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο το φθινόπωρο. Η παραγωγή κρασιού περιλαμβάνει το πάτημα των σταφυλιών σε ειδικά κατασκευασμένους χώρους που ονομάζονται "πατητήρια". Ο ένας μετά τον άλλο οι άνθρωποι μπαίνουν στο "πατητήρι" βαδίζοντας ή και τρέχοντας πάνω στα σταφύλια, ώστε να γίνει η εκχύμωση. Στα διαλείμματα ή στο διάστημα της αναμονής του καθένα για τη σειρά του, το φαγητό, το κρασί και τα πειράγματα ρέουν άφθονα στη συντροφιά. Η τσικουδιά είναι ένα δυνατό τοπικό ποτό που φτιάχνεται από τα υπολείμματα στα πατητήρια (στράφυλα) μετά από την απομάκρυνση του χυμού των σταφυλιών. Αυτά τα υπολείμματα τοποθετούνται σε καζάνια και αποστάζονται. Ακόμα και σήμερα οι μηχανισμοί και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι απόλυτα παραδοσιακοί.
Ο ιδιοκτήτης του αποστακτηρίου, που έχει νόμιμη άδεια, συχνά διαθέτει αρκετό χρόνο από την κανονική του δουλειά για να ολοκληρώσει την εργασία του στο αποστακτήριο του χωριού, το φθινόπωρο. Συνήθως το αποστακτήριο ανήκει σε μία οικογένεια και κληροδοτείται στα μέλη της από γενιά σε γενιά. Οι άνθρωποι που έρχονται για να φτιάξουν τη δική τους τσικουδιά συχνά φέρνουν και ψήνουν φαγητό στα κάρβουνα ενώ η φρέσκια, δυνατή τσικουδιά προσφέρεται πλουσιοπάροχα.
Οι γνήσιοι Κρητικοί συγκαταλέγονται στους ψηλότερους κατοίκους της Ευρώπης, πράγμα που μπορεί κανείς να διαπιστώσει στις απομονωμένες περιοχές των βουνών, όπου ο πληθυσμός έχει παραμείνει αμιγής. Οι Κρητικοί είναι περήφανοι και ανεξάρτητοι άνθρωποι ενώ η μακρά ιστορία και οι αγώνες τους εναντίον των κατακτητών καθρεφτίζονται στη συμπεριφορά τους σήμερα.
Υπάρχουν αρκετά παραδοσιακά έθιμα που διατηρούνται ζωντανά σήμερα στα χωριά της Κρήτης, ειδικά στα πιο απομονωμένα. Ανάμεσά τους είναι ο Κρητικός γάμος και η Κρητική βάφτιση. Πρόκειται για ξεχωριστές εκδηλώσεις που μπορεί να διαρκέσουν αρκετές μέρες, ώστε να εκδηλωθεί πλήρως η χαρά των φίλων και των συγγενών. Στη δυτική πλευρά της Κρήτης χαρακτηριστικό των εκδηλώσεων αυτών είναι τα ριζίτικα τραγούδια, τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους πολύ παλιά και μερικά απ? αυτά έχουν βυζαντινή καταγωγή. Ο χορός, το φαγοπότι και οι πυροβολισμοί στον αέρα είναι κι αυτά μέρος των εορταστικών εκδηλώσεων.
Το μάζεμα των σταφυλιών και η παραγωγή κρασιού και τσικουδιάς είναι ευχάριστες ομαδικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο το φθινόπωρο. Η παραγωγή κρασιού περιλαμβάνει το πάτημα των σταφυλιών σε ειδικά κατασκευασμένους χώρους που ονομάζονται "πατητήρια". Ο ένας μετά τον άλλο οι άνθρωποι μπαίνουν στο "πατητήρι" βαδίζοντας ή και τρέχοντας πάνω στα σταφύλια, ώστε να γίνει η εκχύμωση. Στα διαλείμματα ή στο διάστημα της αναμονής του καθένα για τη σειρά του, το φαγητό, το κρασί και τα πειράγματα ρέουν άφθονα στη συντροφιά. Η τσικουδιά είναι ένα δυνατό τοπικό ποτό που φτιάχνεται από τα υπολείμματα στα πατητήρια (στράφυλα) μετά από την απομάκρυνση του χυμού των σταφυλιών. Αυτά τα υπολείμματα τοποθετούνται σε καζάνια και αποστάζονται. Ακόμα και σήμερα οι μηχανισμοί και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι απόλυτα παραδοσιακοί. Ο ιδιοκτήτης του αποστακτηρίου, που έχει νόμιμη άδεια, συχνά διαθέτει αρκετό χρόνο από την κανονική του δουλειά για να ολοκληρώσει την εργασία του στο αποστακτήριο του χωριού, το φθινόπωρο. Συνήθως το αποστακτήριο ανήκει σε μία οικογένεια και κληροδοτείται στα μέλη της από γενιά σε γενιά. Οι άνθρωποι που έρχονται για να φτιάξουν τη δική τους τσικουδιά συχνά φέρνουν και ψήνουν φαγητό στα κάρβουνα ενώ η φρέσκια, δυνατή τσικουδιά προσφέρεται πλουσιοπάροχα.
Οι γνήσιοι Κρητικοί συγκαταλέγονται στους ψηλότερους κατοίκους της Ευρώπης, πράγμα που μπορεί κανείς να διαπιστώσει στις απομονωμένες περιοχές των βουνών, όπου ο πληθυσμός έχει παραμείνει αμιγής. Οι Κρητικοί είναι περήφανοι και ανεξάρτητοι άνθρωποι ενώ η μακρά ιστορία και οι αγώνες τους εναντίον των κατακτητών καθρεφτίζονται στη συμπεριφορά τους σήμερα.
Υπάρχουν αρκετά παραδοσιακά έθιμα που διατηρούνται ζωντανά σήμερα στα χωριά της Κρήτης, ειδικά στα πιο απομονωμένα. Ανάμεσά τους είναι ο Κρητικός γάμος και η Κρητική βάφτιση. Πρόκειται για ξεχωριστές εκδηλώσεις που μπορεί να διαρκέσουν αρκετές μέρες, ώστε να εκδηλωθεί πλήρως η χαρά των φίλων και των συγγενών. Στη δυτική πλευρά της Κρήτης χαρακτηριστικό των εκδηλώσεων αυτών είναι τα ριζίτικα τραγούδια, τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους πολύ παλιά και μερικά απ? αυτά έχουν βυζαντινή καταγωγή. Ο χορός, το φαγοπότι και οι πυροβολισμοί στον αέρα είναι κι αυτά μέρος των εορταστικών εκδηλώσεων.
Το μάζεμα των σταφυλιών και η παραγωγή κρασιού και τσικουδιάς είναι ευχάριστες ομαδικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο το φθινόπωρο. Η παραγωγή κρασιού περιλαμβάνει το πάτημα των σταφυλιών σε ειδικά κατασκευασμένους χώρους που ονομάζονται "πατητήρια". Ο ένας μετά τον άλλο οι άνθρωποι μπαίνουν στο "πατητήρι" βαδίζοντας ή και τρέχοντας πάνω στα σταφύλια, ώστε να γίνει η εκχύμωση. Στα διαλείμματα ή στο διάστημα της αναμονής του καθένα για τη σειρά του, το φαγητό, το κρασί και τα πειράγματα ρέουν άφθονα στη συντροφιά. Η τσικουδιά είναι ένα δυνατό τοπικό ποτό που φτιάχνεται από τα υπολείμματα στα πατητήρια (στράφυλα) μετά από την απομάκρυνση του χυμού των σταφυλιών. Αυτά τα υπολείμματα τοποθετούνται σε καζάνια και αποστάζονται. Ακόμα και σήμερα οι μηχανισμοί και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι απόλυτα παραδοσιακοί. Ο ιδιοκτήτης του αποστακτηρίου, που έχει νόμιμη άδεια, συχνά διαθέτει αρκετό χρόνο από την κανονική του δουλειά για να ολοκληρώσει την εργασία του στο αποστακτήριο του χωριού, το φθινόπωρο. Συνήθως το αποστακτήριο ανήκει σε μία οικογένεια και κληροδοτείται στα μέλη της από γενιά σε γενιά. Οι άνθρωποι που έρχονται για να φτιάξουν τη δική τους τσικουδιά συχνά φέρνουν και ψήνουν φαγητό στα κάρβουνα ενώ η φρέσκια, δυνατή τσικουδιά προσφέρεται πλουσιοπάροχα.
ΠΗΓΗ - http://www.rnews.gr
Στα παλιά χρόνια οι μέρες του τρύγου ήταν ημέρες χαράς. Όπου κι αν γύριζες το κεφάλι σου, τις ημέρες εκείνες θα έβλεπες παντού κόσμο να τρυγάει. Ακονισμένα τα κλαδευτήρια για να κάνουν καλά τη δουλειά τους.
Οι σωστοί τρυγητές, όταν έκοβαν το σταφύλι και πριν το ρίξουν στο κοφίνι, το έλεγχαν καλά και αφαιρούσαν τυχόν ξερές ρόγες. Οι συγγενικές οικογένειες συνεργάζονταν κι αλληλοβοηθούνταν, για να τελειώνουν μια ώρα γρηγορότερα. Μετά την ολοκλήρωση του τρύγου, μπαίναμε στο πατητήρι, για να πατήσουμε τα σταφύλια.
Στις μέρες μας τα πράγματα ίσως είναι λίγο διαφορετικά. Βρισκόμαστε σε αναζήτηση κάποιου αμπελώνα με σκοπό να βιώσουμε τον τρύγο όπως γίνεται στις μέρες μας. Η πρόσκληση δεν άργησε να έρθει από τον γνωστό οινοποιό, κύριο Νίκο Μηλιαράκη.Αφού προσδιορίσαμε το χρόνο και τον τόπο δεν είχαμε παρά να βρούμε πρόχειρο ρουχισμό και αρκετή όρεξη που ήδη υπήρχε.
Οι σωστοί τρυγητές, όταν έκοβαν το σταφύλι και πριν το ρίξουν στο κοφίνι, το έλεγχαν καλά και αφαιρούσαν τυχόν ξερές ρόγες. Οι συγγενικές οικογένειες συνεργάζονταν κι αλληλοβοηθούνταν, για να τελειώνουν μια ώρα γρηγορότερα. Μετά την ολοκλήρωση του τρύγου, μπαίναμε στο πατητήρι, για να πατήσουμε τα σταφύλια.
Στις μέρες μας τα πράγματα ίσως είναι λίγο διαφορετικά. Βρισκόμαστε σε αναζήτηση κάποιου αμπελώνα με σκοπό να βιώσουμε τον τρύγο όπως γίνεται στις μέρες μας. Η πρόσκληση δεν άργησε να έρθει από τον γνωστό οινοποιό, κύριο Νίκο Μηλιαράκη.Αφού προσδιορίσαμε το χρόνο και τον τόπο δεν είχαμε παρά να βρούμε πρόχειρο ρουχισμό και αρκετή όρεξη που ήδη υπήρχε.
Έτσι λοιπόν βρισκόμαστε 07.20 το πρωί στον αμπελώνα στην περιοχή Κολομώδι λίγο πριν το Καστέλλι και αναμένουμε οδηγίες από το «αφεντικό». Όταν ακούτε τρύγο στην Κρήτη και σάς έρχεται στο μυαλό ο Κρητικός με το μουστάκι και τα μαύρα ρούχα, λυπάμαι αλλά θα σας απογοητεύσω. Ξαφνικά παρουσιάζεται ένα λευκό βάν με 12-13 αλλοδαπούς από την ευρωπαϊκή Βουλγαρία και σε χρόνο μηδέν έχουν οργανωθεί ενώ με κοιτάνε με απορία ρωτώντας με: «αφεντικό από εδώ θα ξεκινήσουμε;» Ενδεχομένως το κίτρινο μπλουζάκι μου με την καρό βερμούδα παραλίας και το λευκό αθλητικό παπούτσι δεν μαρτυρούσαν εικόνα σκληραγωγημένου τρυγητή.
Ο τρύγος ξεκινάει και οι τρυγητές σαν μέλισσες έχουν εισχωρήσει μέσα στο αμπέλι. Ο κάθενας παίρνει μια σειρά (καρίκι όπως μού εξήγησε ο κύριος Νίκος) και αφήνει τα καφάσια γεμάτα στην άκρη για να τα πάρει το τρακτέρ. Παλιά θυμάμαι τους τρυγητές να κουβαλούν τα τσιγκάκια στους ώμους τους αλλά εδώ νίκησαν πάλι οι μηχανές.
Με τον κίνδυνο να ελλοχεύει να χαρακτηριστώ φαλλοκράτης, να ενημερώσω τον αναγνώστη ότι οι μισοί εργάτες ήταν γυναίκες. Γυναίκες των οποίων η ταχύτητα κοπής των σταφυλιών ήταν ανάλογη της ομιλίας τους. Φανταστείτε λοιπόν 5-6 γυναίκες να μην σταματούν λεπτό να μιλούν και πολλές φορές παράλληλα, σε αντίθεση με τους άντρες τους.
Ο τρύγος ξεκινάει και οι τρυγητές σαν μέλισσες έχουν εισχωρήσει μέσα στο αμπέλι. Ο κάθενας παίρνει μια σειρά (καρίκι όπως μού εξήγησε ο κύριος Νίκος) και αφήνει τα καφάσια γεμάτα στην άκρη για να τα πάρει το τρακτέρ. Παλιά θυμάμαι τους τρυγητές να κουβαλούν τα τσιγκάκια στους ώμους τους αλλά εδώ νίκησαν πάλι οι μηχανές.
Με τον κίνδυνο να ελλοχεύει να χαρακτηριστώ φαλλοκράτης, να ενημερώσω τον αναγνώστη ότι οι μισοί εργάτες ήταν γυναίκες. Γυναίκες των οποίων η ταχύτητα κοπής των σταφυλιών ήταν ανάλογη της ομιλίας τους. Φανταστείτε λοιπόν 5-6 γυναίκες να μην σταματούν λεπτό να μιλούν και πολλές φορές παράλληλα, σε αντίθεση με τους άντρες τους.
Το μεσημέρι στο φαγητό συνεχίστηκε το ίδιο σκηνικό όπου δεν κρατήθηκα και ρώτησα με απορία γιατί μιλούν μόνο οι γυναίκες και όχι οι άντρες. Η απάντηση ήρθε ταχύτατα και ήταν αποστομωτική. «Στη Βουλγαρία οι γυναίκες κάνουν κουμάντο και μόνο αυτές μιλούν!» Το γεύμα περιελάμβανε κοτόπουλο βραστό, αλλαντικά, ντομάτα και πολύ ψωμί.
Οι εργάτες ήταν πολύ ευγενικοί, με αίσθηση του χιούμορ ενώ ο Μουσταφά πρόσφερε ευγενικά ένα καφάσι για να καθίσω.
Ο τρύγος συνεχίστηκε μέχρι αργά το απόγευμα. Η ζέστη ήταν πολύ μεγάλη και το νερό πολύτιμο αγαθό. Θαύμαζα την ταχύτητα των εργατών, αλλά και τη συνέπειά τους να μην αφήσουν ούτε ένα σταφύλι άκοπο.
Έχοντας ζήσει μια απολαυστική και κουραστική εμπειρία αναχωρώ σιγά σιγά για πιο σκιερά και ξεκούραστα μέρη. Η μόνη λαχτάρα και ανυπομονησία που έχουμε δεν είναι άλλη από το να δοκιμάσουμε το κόπο του μόχθου μας. Ένα νεαρό και δροσερό κατσιφάλι - syrah με καλή παρέα και καλό μεζέ.
Γιώργος Τριανταφύλλου Εκπαιδευτικός
Υπ.Διδάκτορας Παν/μιου Αιγαίου.
Ο τρύγος συνεχίστηκε μέχρι αργά το απόγευμα. Η ζέστη ήταν πολύ μεγάλη και το νερό πολύτιμο αγαθό. Θαύμαζα την ταχύτητα των εργατών, αλλά και τη συνέπειά τους να μην αφήσουν ούτε ένα σταφύλι άκοπο.
Έχοντας ζήσει μια απολαυστική και κουραστική εμπειρία αναχωρώ σιγά σιγά για πιο σκιερά και ξεκούραστα μέρη. Η μόνη λαχτάρα και ανυπομονησία που έχουμε δεν είναι άλλη από το να δοκιμάσουμε το κόπο του μόχθου μας. Ένα νεαρό και δροσερό κατσιφάλι - syrah με καλή παρέα και καλό μεζέ.
Γιώργος Τριανταφύλλου Εκπαιδευτικός
Υπ.Διδάκτορας Παν/μιου Αιγαίου.
0 Comments:
Δημοσίευση σχολίου