Το καλό αυτοκίνητο είναι συνυφασμένο με το στάτους – πολιτειακό/πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό. Πρόεδροι και Πρωθυπουργοί σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν καλά αυτοκίνητα, που εντυπωσιάζουν και είναι ασφαλή. Οι κίνδυνοι είναι πολλοί, οι μετακινήσεις πάμπολλες και οι αποστάσεις μακρινές.
Οι λιμουζίνες του νυν Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, Μπαράκ Ομπάμα, είναι ένα κλασσικό παράδειγμα. Κάθε κομμάτι από τις 12 προεδρικές λιμουζίνες στοιχίζει 1,5 εκατομμύρια δολάρια και η θωράκισή τους είναι τόσο βαριά, ώστε να είναι σχεδόν αδύνατον να ανοίξεις την πόρτα από μέσα.
Η έρευνα του «Ρεπόρτερ» επικεντρώνεται στα αυτοκίνητα των Προέδρων της Κυπριακής Δημοκρατίας, οι οποίοι επέλεγαν και επιλέγουν γερμανικά αυτοκίνητα.
Ο πρώτος Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ’, χρησιμοποιούσε και δύο αμερικανικές Cadillac, τις οποίες κληρονόμησαν και οι επόμενοι Πρόεδροι. Σημειώνεται ότι στην έρευνα μας, πολύτιμη ήταν η βοήθεια του Ντίμη Μαυρόπουλου, ιδιοκτήτη του Κυπριακού Μουσείου Ιστορικού και Κλασσικού Αυτοκινήτου.
Τρεις Cadillac και μια Mercedes
Ο πρώτος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Μακάριος Γ’, σύμφωνα με τις ιστορικές αναφορές, χρησιμοποίησε κατά τη θητεία του τρεις λιμουζίνες. Πρόκειται για δυο οχήματα μάρκας Cadillac και ένα μάρκας Mercedes. Η τρίτη Cadillac που έφτασε στην Κύπρο, δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ από το Πρόεδρο Μακάριο.
Συγκεκριμένα, η μία από τις Cadillac που χρησιμοποιούσε συχνά για τις μετακινήσεις του ο Μακάριος, βρίσκεται στην Αρχιεπισκοπή, ενώ η δεύτερη Cadillac –δεν είναι σε καλή κατάσταση- ανήκει πλέον στην οικογένεια Αζίνα. Η λιμουζίνα αυτή, με αριθμούς εγγραφής AS 777, τη χρησιμοποιούσε ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος για τις μετακινήσεις του το διάστημα τής εξορίας του στις Σεϋχέλλες.
Η τρίτη Cadillac βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο Ιστορικού Αυτοκινήτου στη Λεμεσό.Είναι θωρακισμένη και ήταν παραγγελία της αμερικανικής κυβέρνησης. Προοριζόταν να δοθεί δώρο στον Πρόεδρο Μακάριο Γ’ (το 1977). Ο ίδιος δεν πρόλαβε να την χρησιμοποιήσει, η Cadillac όμως πήγε στο προεδρικό για τον επόμενο.
Εξαιτίας της ειδικής θωράκισής της, το εν λόγω αυτοκίνητο, με αριθμούς εγγραφής KC 001, έχει βάρος 4,2 τόνους, διαθέτει αλεξίσφαιρα παράθυρα που δεν ανοίγουν, αλλά και σύστημα κλιματισμού με φίλτρα για προστασία από επιβλαβή αέρια.
Σημειώνεται ότι ο Πρόεδρος Μακάριος χρησιμοποιούσε και μια Mercedes 600, η οποία εκτίθεται εδώ και μερικά χρόνια στο προαύλιο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, σε ειδικά κατασκευασμένο υπόστεγο, μαζί με τη μία Cadillac.
Η Mercedes 600 ήταν τότε, προς τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και μέχρι την ολοκλήρωση της παραγωγής της, το αγαπημένο αυτοκίνητο ισχυρών και διασημοτήτων σε όλο τον κόσμο. Όπως, ο John Lennon, η Μαρία Κάλλας, αλλά και ο Ίντι Αμίν Ντάντα, ο δικτάτορας της Ουγκάντα.
SM 1 από το Σπύρος και Μιμή
Ο δεύτερος Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Σπύρος Κυπριανού, μετά την ανάληψη της προεδρίας χρησιμοποιούσε την Cadillac που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Ιστορικού Αυτοκινήτου στη Λεμεσό. Στη συνέχεια την αντικατέστησε με Mercedes.
Η προεδρική Mercedes δεκαετίας ’80, δημοπρατήθηκε πρόσφατα έναντι του ποσού των 16,000 ευρώ. Το ιστορικής σημασίας κλασικό αυτοκίνητο είχε αγοραστεί από την Κυπριακή Δημοκρατία το 1985 και χρησιμοποιείτο έως το 1998. Είχε αριθμό εγγραφής SM 1, από τα αρχικά του ονόματος του Σπύρου Κυπριανού και της συζύγου του, Μιμής, και έως πριν από τρία χρόνια το αυτοκίνητο χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά προσωπικοτήτων, που πραγματοποιούσαν επίσημες επισκέψεις στην Κύπρο. Με αυτό το αυτοκίνητο μετακινήθηκε και ο ΓΓ των Ηνωμένων Εθνών, Κόφι Ανάν, κατά την επίσκεψή του στην Κύπρο το 2002.
Σταματούσε στο κόκκινο
Ο Γιώργος Βασιλείου, κατά την πενταετή θητεία του στο αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας, συνέχισε να μετακινείται με τις λιμουζίνες του προκατόχου του, μάρκας Cadillac και τη θωρακισμένη Mercedes με αριθμούς εγγραφής SM 1. Ο κ. Βασιλείου ήταν ο πρώτος που είχε ζητήσει όπως η προεδρική συνοδεία χρησιμοποιεί κανονικά και νομότυπα τα φώτα τροχαίας, όπως όλοι οι πολίτες της Δημοκρατίας.
Μία ΕΥΑ για τον Γλαύκο
Ο Γλαύκος Κληρίδης, στα δέκα χρόνια διακυβέρνησής του, χρησιμοποίησε αρκετά αυτοκίνητα. Αρχικά, την Cadillac και τη θωρακισμένη Mercedes του Σπύρου Κυπριανού. Στη συνέχεια απόκτησε και BMW 750 με αριθμούς εγγραφής EHZ 313, με το οποίο είχε διανύσει τόσα πολλά χιλιόμετρα, που κρίθηκε αναγκαία η αλλαγή της μηχανής του.
Παράλληλα, στο προεδρικό υπήρχε και δεύτερο αυτοκίνητο, ένα Audi A8 με αριθμούς εγγραφής EYA 1, το οποίο είχε γίνει δωρεά από τον εισαγωγέα της συγκεκριμένης μάρκας. Με την ολοκλήρωση της προεδρικής θητείας του Γλαύκου Κληρίδη, το αυτοκίνητο επιστράφηκε στην αντιπροσωπία. Η συγκεκριμένη λιμουζίνα έφερε βενζινοκίνητο κινητήρα 4.2 λίτρων και έμεινε στο προεδρικό μέγαρο για πέντε χρόνια.
Δεν αποχωριζόταν την Jaguar του
Ακολούθως, και συγκεκριμένα το 2003, με την εκλογή στην Προεδρία της Δημοκρατίας του Τάσσου Παπαδόπουλου, το προεδρικό απέκτησε καινούργια λιμουζίνα, μία BMW 760 LI με αριθμούς εγγραφής KEB 1. Αυτό ήταν και το αυτοκίνητο, το οποίο χρησιμοποιούσε κατά την πενταετή του θητεία ο Τάσσος Παπαδόπουλος. Σημειώνεται πως ο Τάσσος Παπαδόπουλος, κατά το πρώτο διάστημα της θητείας του, χρησιμοποιούσε το ιδιωτικό του όχημα μάρκας Jaguar.
Θωρακισμένη Mercedes
Μεγάλος ήταν ο σάλος που δημιουργήθηκε γύρω από την επιθυμία τού τότε ηγέτη της αριστεράς, Δημήτρη Χριστόφια, να αγοράσει νέα προεδρική λιμουζίνα, μετά που ανέλαβε την προεδρία του κράτους. Ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε προχωρήσει, κατά τη θητεία του, στην αγορά μιας ολοκαίνουργιας Mercedes, αφού το προηγούμενο αυτοκίνητο που είχε στη διάθεση του, μάρκας BMW σειράς 760i -το οποίο χρησιμοποιούσε ο Τάσσος Παπαδόπουλος- θεωρήθηκε πως έπρεπε πλέον να αντικατασταθεί.
Η εν λόγω Mercedes σειράς S-Class, έφερε κινητήρα 4,7 λίτρων και έχει ιπποδύναμη 340 bhp. Με υπολογισμούς της τότε εποχής, για κάθε 100 χιλιόμετρα, το αυτοκίνητο κατανάλωνε περίπου 10 - 11 ευρώ καύσιμα. Στο μεταξύ, το προεδρικό απέκτησε και μια δεύτερη Mercedes, η οποία ήταν θωρακισμένη.
Με την παλιά λιμουζίνα, λόγω κρίσης
Τέλος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης αναλαμβάνοντας ένα κράτος στα πρόθυρα της χρεωκοπίας, αρκέστηκε στη χρήση των δυο λιμουζίνων της προηγούμενης κυβέρνησης. Η θωρακισμένη Mercedes χρησιμοποιείται μόνον στις περιπτώσεις που επισκέπτονται το νησί αρχηγοί κρατών. Μετά την απόφαση για το κούρεμα καταθέσεων, το Μάρτιο του 2013, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης κυκλοφορούσε, για κάποιο διάστημα, με τη θωρακισμένη λιμουζίνα, για λόγους ασφαλείας.
ΚΡΗΤΗ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΑ
kritipoliskaixoria
Η Κρήτη στο ίντερνετ με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, πολιτιστικά, λαογραφικά νέα και ιστορικά στοιχεία, Αφιερώματα αε πόλεις και χωριά της Κρήτης, αρχαιολογικούς χώρους, θρησκευτικά μνημεία, και Ανθρώπους
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ
0 Comments:
Δημοσίευση σχολίου